
Σειρά έργων ασφαλτόστρωσης, συνολικού προϋπολογισμού που ξεπερνά τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ, έχει δρομολογήσει ο Δήμος Μαρκοπούλου τα τελευταία χρόνια, προκαλώντας ωστόσο πληθώρα ερωτημάτων σχετικά με το κόστος, τη διαδικασία επιλογής των δρόμων που αναβαθμίζονται και, κυρίως, τη διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων.
Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της αντιπολίτευσης, δεν έχει δημοσιοποιηθεί αναλυτικός πίνακας κόστους ανά έργο, ούτε τα κριτήρια με βάση τα οποία αποφασίστηκε ποιες οδοί θα επισκευαστούν και ποιες θα παραμείνουν σε κακή κατάσταση.
Η επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Αλλάζουμε Ζωή», Ζωή Γιαννάκη, θέτει ζήτημα υπερκοστολόγησης και ελλιπούς ενημέρωσης των δημοτών για τη διάθεση δημοσίων πόρων, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι το πρόγραμμα των ασφαλτοστρώσεων του Δήμου Μαρκοπούλου «κοστίζει σχεδόν τριπλάσια τιμή σε σχέση με αντίστοιχα έργα της Περιφέρειας Αττικής».
Όπως τονίζει, για 13 χιλιόμετρα οδοποιίας ο δήμος έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση 2,8 εκατ. ευρώ, την ώρα που η Περιφέρεια δαπανά 6 εκατ. ευρώ για 85 χιλιόμετρα.
Παράλληλα, η ίδια κάνει λόγο για έλλειψη συνολικού σχεδιασμού και για «φιλοσοφία προχειρότητας» εκ μέρους της δημοτικής αρχής, καθώς τα έργα εκτελούνται χωρίς να έχει προηγηθεί συντονισμός με τις εταιρείες που πραγματοποιούν εκτεταμένες εκσκαφές στην περιοχή για δίκτυα αποχέτευσης, οπτικών ινών και ηλεκτροδότησης.
«Έτσι», σημειώνει, «πολύ σύντομα θα καταλήξουμε να ξανασκάβουμε δρόμους που μόλις ασφαλτοστρώθηκαν, ακυρώνοντας την επένδυση και σπαταλώντας δημόσιους πόρους».
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και η ποιότητα των έργων, καθώς —όπως καταγγέλλει η κα Γιαννάκη— «δρόμοι και πεζοδρόμια που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα παρουσιάζουν ήδη καθιζήσεις και ρωγμές», με τις φθορές να εμφανίζονται ακόμη και λίγες ημέρες μετά την αποχώρηση των εργολάβων.
Τις ευθύνες, όπως υποστηρίζει, φέρουν οι Τεχνικές Υπηρεσίες του δήμου για τον ανεπαρκή έλεγχο των έργων, αλλά και η απουσία επιτόπιας εποπτείας από αιρετούς και μηχανικούς κατά τη διάρκεια των εργασιών.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, η Ζωή Γιαννάκη μιλά στο notioanatolika.gr για τις «σκοτεινές ζώνες» του μεγάλου προγράμματος ασφαλτοστρώσεων στο Μαρκόπουλο, τις πιθανές υπερτιμολογήσεις, την ανάγκη για διαφάνεια και σχεδιασμό, αλλά και για το πώς —όπως λέει— «οι δημότες πληρώνουν πανάκριβα έργα που καταρρέουν πριν καν παραληφθούν».
Ολόκληρη η συνέντευξη
notioanatolika.gr: Ο δήμος έχει δρομολογήσει έργα ασφαλτόστρωσης που ξεπερνούν τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ, χωρίς όμως να έχει δημοσιοποιηθεί αναλυτικός πίνακας κόστους ανά δρόμο. Θεωρείτε ότι υπάρχει επαρκής διαφάνεια στη διαχείριση αυτών των κονδυλίων; Και, κυρίως, με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι δρόμοι που επισκευάζονται;
Ζ. ΓΙΑΝΝΑΚΗ: Για να ληφθεί οποιαδήποτε επιδότηση για ασφαλτόστρωση/ ανάπλαση δρόμων, πρέπει να γίνει αρχικά μελέτη από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Μαρκοπούλου που να αιτιολογεί τη χρηματοδότηση. Αφού η Τεχνική Υπηρεσία έχει ολοκληρώσει τη μελέτη, πρέπει να δει τι επιδοτήσεις έχουν προκηρυχθεί. Υποβάλλεται η μελέτη έχοντας δει τα κριτήρια κι αναμένεται η αξιολόγηση/ μοριοδότηση. Μπορούν να ληφθούν χρηματοδοτήσεις και με συνδυαστική επιδότηση. Για τους 15 δρόμους που έχει βγάλει η Τεχνική Υπηρεσία χρηματοδότηση 2,8 εκατομμύρια ευρώ από το υπουργείο Εσωτερικών είναι σοβαρά υπερτιμολογημένοι. Είναι χρηματοδότηση 2,8 εκατομμύριων ευρώ για 13 χλμ. δρόμων χωρίς καμία απολύτως ενημέρωση για τα κριτήρια επιλογής τους μέχρι σήμερα. Η Περιφέρεια Αττικής την ίδια περίοδο ασφαλτοστρώνει 85 χλμ. για 6 εκατομμύρια ευρώ. Αν τα 85 χλμ. υπολογίζονταν κατ' αναλογία με τις ασφαλτοστρώσεις του Δήμου Μαρκοπούλου, θα στοίχιζαν 18,3 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή θα γινόταν το έργο με τριπλάσια τιμή.
notioanatolika.gr: Με δεδομένο ότι τα διαθέσιμα του δήμου είναι μικρότερα από τις υποχρεώσεις του, πώς σχολιάζετε την επιλογή της δημοτικής αρχής να επενδύει εκατομμύρια ευρώ σε ασφαλτοστρώσεις; Υπάρχει, κατά τη γνώμη σας, ρίσκο κακοδιαχείρισης ή πρόχειρης προτεραιοθέτησης;
Ζ. ΓΙΑΝΝΑΚΗ: Σίγουρα εδώ γίνεται κακοδιαχείριση και επικρατεί η φιλοσοφία της προχειρότητας. Προηγείται αυτή τη στιγμή η ασφαλτόστρωση χωρίς να υπάρχει ένας συνολικός σχεδιασμός, μια υποχρεωτική αναμονή, εφόσον εκτελούνται εργασίες και εκσκαφές εταιρειών δικτύων στην περιοχή μας (οπτικές ίνες, αποχέτευση, ΔΕΔΔΗΕ κ.λπ.). Με αυτόν τον τρόπο πολύ σύντομα θα καταλήξουμε μεγάλα τμήματα των ασφαλτοστρώσεων που εξασφάλισε ο δήμος να ακυρωθούν ως εργασίες αναβάθμισης δημόσιων χώρων από νέα σκαψίματα που θα χρειαστούν υποχρεωτικά στο μέλλον. Ο Δήμος Μαρκοπούλου θα έπρεπε να είχε θέσει από την αρχή ένα στόχο: όπου ολοκληρώνονται δρόμοι και πεζοδρόμια να μην χρειαστεί ξανασκάψιμο και νέες φθορές. Έτσι δείχνουμε στον πολίτη ότι όντως η αναβάθμιση δρόμων και πεζοδρομίων είναι προτεραιότητα μας και ταυτόχρονα ότι υπολογίζουμε πολύ σοβαρά τα χρήματα των φορολογούμενων πολιτών.
notioanatolika.gr: Κάτοικοι αναφέρουν ότι αρκετοί δρόμοι παρουσιάζουν φθορές λίγους μήνες μετά την ασφαλτόστρωση. Πιστεύετε ότι υπάρχει πρόβλημα ποιότητας στα έργα ή ανεπαρκής έλεγχος από τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου; Πώς θα έπρεπε να διασφαλίζεται η ανθεκτικότητα των παρεμβάσεων;
Ζ. ΓΙΑΝΝΑΚΗ: Καθημερινά γινόμαστε αποδέκτες τέτοιων φαινομένων που καταγγέλλουν οι ίδιοι οι πολίτες τις περισσότερες φορές στην Αντιπολίτευση ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αγανακτισμένοι. Δρόμοι και πεζοδρόμια που μόλις ολοκληρώθηκαν ανοίγουν κυριολεκτικά στη μέση με καθιζήσεις που καθιστούν τη διάβαση τους επικίνδυνη για οδηγούς και πεζούς. Κι έχουν ολοκληρωθεί στοιχίζοντας μας πανάκριβα. Το πρόβλημα φαίνεται να έγκειται στον ανεπαρκή έλεγχο από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Μαρκοπούλου που παραλαμβάνει τα έργα αλλά και στην απουσία κλιμακίου ειδικών μηχανικών και μελών της δημοτικής αρχής όπως για παράδειγμα του δημάρχου ή του αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των όποιων εργασιών αναβάθμισης δημόσιων χώρων. Αυτό οδηγεί τις όποιες ασφαλτοστρώσεις μετά από λίγο καιρό, ακόμη και μέσα σε λίγες ημέρες μετά την αποχώρηση των εργολάβων, σε διαπιστωμένες κακοτεχνίες και ελλείψεις υλικών απαραίτητων για την ολοκλήρωση των εργασιών.
Σχόλια