Date2

Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου 2017 05:23:59

rss

αναζήτηση

makripano

Τα αρχαία που άρπαξαν οι κατακτητές (Γερμανοί και Ιταλοί) από περιοχές της Ανατολικής Αττικής!

Αλλάξτε μέγεθος

1nazi arxaia

Μία παράμετρος της ναζιστικής και φασιστικής κατοχής (1941 – 1944), η οποία δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή και έχει να κάνει και με την Ανατολική Αττική από τη Βούλα έως και το Σούνιο, δημοσιοποιήθηκε τις τελευταίες ημέρες, για μιαν ακόμη φορά.

Τα σχετικά δημοσιεύματα που αναρτώνται κατά καιρούς στο διαδίκτυο σίγουρα εμπεριέχουν πλήθος στοιχείων ενώ προκαλούν και μείζονα ερωτήματα για τα αρχαία τα οποία οι κατακτητές ιδιοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της κατοχικής περιόδου.

Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας και το τέλος του πολέμου, δημιουργήθηκε μία επιτροπή για τις κλεμμένες αρχαιότητες.

Τα μέλη της επιτροπής Χρήστος Καρούζος και Μαρίνος Καλλιγάς, συνέταξαν έκθεση η οποία τυπώθηκε από στο Εθνικό Τυπογραφείο το 1946 από το υπουργείο Θρησκευμάτων και Εθνικής Παιδείας με τίτλο «Ζημίαι των Αρχαιοτήτων εκ του Πολέμου και των Στρατών Κατοχής».

Στην έκθεση αυτή λοιπόν γίνεται σαφής απαρίθμηση αρχαιοτήτων οι οποίες εκλάπησαν από τις κατοχικές δυνάμεις και από τις περιοχές της ανατολικής Αττικής Βούλα, Βάρη, Κορωπί, Παιανία, Βραυρώνα, Κερατέα και Σούνιο!

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία λοιπόν στην περιοχή της Βραυρώνος, κατά την ανόρυξη οχυρωματικών έργων από τους Ιταλούς, βρέθηκε ένα ενεπίγραφο ανάγλυφο, το οποίο κράτησε ο επικεφαλής Ιταλός αξιωματικός (υπολοχαγός). Μετά από λίγα χρόνια το πούλησε και η τύχη του αγνοείται.

Επίσης κατά την εκτέλεση γερμανικών στρατιωτικών έργων στη Βούλα, οι Γερμανοί βρήκαν αρχαιότητες, τις οποίες δεν παρέδωσαν στην ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Στη Βάρη βρέθηκαν επίσης αρχαιότητες, τις οποίες οι Γερμανοί δεν παρέδωσαν στην ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία, αλλά τις μετέφεραν στο Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο! Ουδεμία γνώση περί αυτών έλαβε η ελληνική υπηρεσία.

Στο Κορωπί η αρχαιολογική συλλογή είχε συγκεντρωθεί σε σχολείο της πόλης από τους Ιταλούς. Γερμανοί άρπαξαν αρκετές από τις αρχαιότητες που ήταν αποθηκευμένες εκεί και μάλιστα πληροφορίες θέλουν με κάποιες από αυτές να διακόσμησαν λέσχη αξιωματικών.

Το ίδιο είχαν κάνει οι Ιταλοί και με τη συλλογή της Κερατέας.

Και στην Παιανία όμως οι Γερμανοί μάζεψαν σε κάποιο σημείο όλες τις αρχαιότητες που βρήκαν και μάλιστα, όπως αναφέρθηκε στην έκθεση, μετέτρεψαν το μουσείο σε αποθήκη.

Στο τουριστικό περίπτερο του Σουνίου υπήρχαν δυο αρχαίοι μαρμάρινοι αμφορείς. Αυτοί «αφαιρέθηκαν» από τους Γερμανούς οι οποίοι άφησαν μόνο τη βάση του ενός.
Το εξωφρενικό είναι ότι για να κατασκευάσουν παρατηρητήρια και οχυρές θέσεις στην περιοχή οι κατακτητές (Γερμανοί και Ιταλοί), χρησιμοποίησαν πολλές φορές αρχαία αρχιτεκτονικά μέλη.

Τα αρχαία τα οποία βρίσκονταν μέσα στο μουσείο τα συσκεύασαν σε τρία κιβώτια και τα άφησαν στην ύπαιθρο.
Το φθινόπωρο του 1941 οι Γερμανοί κατασκεύασαν κοντά στον ναό του Ποσειδώνα στρατώνα και εγκατέστησαν στο μουσείο όπλα, πυρομαχικά, παρατηρητήρια και 8 φωλιές πολυβόλων!

Φεύγοντας από το Σούνιο, τον Οκτώβριο του 1944, οι Γερμανοί έκαναν αρκετές ανατινάξεις με αποτέλεσμα να σπάσει ένα επιστύλιο στην ανατολική πλευρά του ναού. Και σα να μην έφτανε αυτό, το υπόστεγο, όπου φυλάσσονταν τμήματα των γλυπτών του ναού, παρά το τείχος του Περικλέους, πήρε φωτιά, και τα γλυπτά υπέστησαν βλάβες!

nazi acropolis

Μια πράξη αντίστασης και εθνικής συνείδησης

Την ίδια εποχή που Γερμανοί και Ιταλοί άρπαζαν ή κατέστρεφαν ό,τι αρχαίο έβρισκαν στην κατακτημένη Ελλάδα, στην Κερατέα γράφτηκε μια σελίδα απαράμιλλου θάρρους.

Την άνοιξη του 1944 λοιπόν ένας Κερατιώτης, ο Κωνσταντίνος Λιάπης, βρήκε την ώρα που όργωνε τον πανέμορφο Αριστόδικο Κούρο. Αμέσως ειδοποίησε έναν άλλο συμπολίτη του και οι δυο μαζί μετέφεραν το άγαλμα σε ένα στάβλο.

Εκεί τον έκρυψαν με αποτέλεσμα να μην πέσει στα χέρια των κατακτητών και εδώ και δεκαετίες να κοσμεί το Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας.

Στον αντίποδα όμως βρίσκονται άλλα κορυφαία γλυπτά της αρχαιότητας από την Κερατέα, τα οποία έπεσαν στα χέρια των ναζί και φασιστών όπως η «θεά του Βερολίνου» και ο «Κούρος της Ν. Υόρκης» αλλά και η αρχαιολογική συλλογή της Κοινότητας Κερατέας που έκλεψαν οι Ιταλοί στη διάρκεια της Κατοχής.

Η Κόρη του Βερολίνου ή «θεά του Βερολίνου», βρέθηκε στην Κερατέα και πρέπει να ήταν επιτύμβιο άγαλμα στημένο επάνω στον τάφο γυναίκας από αριστοκρατική γενιά.

Φοράει ολόσωμο φόρεμα που πέφτει ως τα πόδια, σχηματίζοντας ίσιες πτυχές. Τα πλούσια μαλλιά της, χτενισμένα πίσω σε μια μεγάλη πλεξίδα, στο δεξιό της χέρι κρατάει ρόδι, ενώ διατηρούνται ίχνη από το κόκκινο χρώμα με το οποίο είχε βάφει το άγαλμα.

Το άγαλμα έχει ύψος 1,93 μ. και χρονολογείται γύρω στο 570 π.Χ. Βρίσκεται στο Μουσείο Αρχαίας Τέχνης Βερολίνου.

Ο Κούρος της Νέας Υόρκης βρέθηκε επίσης στην Κερατέα και είναι πιθανόν έργο του ίδιου γλύπτη που κατασκεύασε τον Κούρο του Κεραμεικού. Χρονολογείται  μεταξύ 590 και 580 π.Χ. και έχει ύψος 1,96 μ.

Θεωρείται ότι ήταν επιτύμβιο μνημείο και βρίσκεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Δεν συνδέεται με τις κατοχικές αρπαγές αφού λέγεται ότι πουλήθηκε στο Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης από κάποιον Γιάκομπ Χιρς το 1931.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και πριν από λίγα χρόνια, το 2014 συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν από μεγάλους οίκους του εξωτερικού δημοπρασίες στις οποίες διατέθηκαν ελληνικά αρχαία, ανάμεσά τους και ορισμένα κομμάτια από την ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων.

Παρά ταύτα η ελληνική κυβέρνηση, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν έδειξε το απαιτούμενο ενδιαφέρον ώστε να επανέλθουν στην κοιτίδα τους.

Ίσως κάποια στιγμή κάποιοι φωτισμένοι άνθρωποι των Μεσογείων αξίζει να ασχοληθούν με την κληρονομιά μας που αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας την ύπαρξη ζωής και δημιουργίας στην περιοχή, πολλές χιλιάδες χρόνια πίσω!

Και βέβαια δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής ουδενός ότι ανάλογες αρπαγές έγιναν από τις κατοχικές δυνάμεις σε πλήθος αρχαιολογικών χώρων σε ολόκληρη την Ελλάδα!

Με πληροφορίες από το kirkinews.gr

Σχόλια